All Categories
Featured
verzoekt de Commissie een zorgtop te organiseren waarvan de uitkomst als input kan dienen voor de werkzaamheden van de groep op hoog niveau inzake de toekomst van de sociale bescherming en de verzorgingsstaat in de EU, met het oog op een grondige en inclusieve discussie met alle relevante belanghebbenden, zoals de sociale partners, belangengroepen, patiëntenorganisaties, organisaties van zorgverleners, zorgontvangers en hun vertegenwoordigers, overheidsinstanties, het maatschappelijk middenveld, non-profitorganisaties, dienstverleners en andere deskundigen inzake de tegen 2030 beoogde zorg in gemeenschapsverband, met als doel een platform op lange termijn op te richten, innovatieve zorgoplossingen te vinden, te zorgen voor toekomstbestendige zorgstelsels, geïnstitutionaliseerde zorg geleidelijk af te bouwen en te vervangen door zorg in gezins- en gemeenschapsverband en/of gebruik te maken van persoonsgebonden budgetten en een gepersonaliseerde opzet van de zorg; verzoekt de Commissie om bij het gebruik van de financiële instrumenten van de EU sturing te geven aan overheidsinvesteringen in diensten voor langdurige zorg, en een kaderrichtlijn inzake formele en informele zorg op lange termijn te presenteren, waarin fundamentele beginselen worden vastgelegd en empirisch onderbouwde criteria worden aangereikt voor toegankelijke en geïntegreerde kwalitatief hoogwaardige diensten voor langdurige zorg en ondersteuning in de gehele EU; 62. (fases palliatieve zorg)
wijst erop dat het risico dat niet in hun behoeften aan langdurige zorg wordt voorzien bijzonder groot is voor oudere vrouwen, die een meerderheid vormen van de bevolking die langdurige zorg nodig heeft; benadrukt dat vrouwen ook de grootste moeilijkheden ondervinden om de kosten van langdurige zorg te dekken als gevolg van de aanhoudende loon- en pensioenkloven tussen mannen en vrouwen, armoede onder vrouwen, horizontale en verticale segregatie van de arbeidsmarkt, meer breuken in en onderbrekingen van hun loopbaan als gevolg van de aanhoudende traditionele rolpatronen waarbij vrouwen nog steeds de meeste zorgverplichtingen op zich nemen, arbeidsmarktstructuren en -stereotypen, alsook hun oververtegenwoordiging in onzekere of deeltijdbanen; is bezorgd over het feit dat met name de keuze voor de eerste zorgverlener door zorgontvangers en hun naasten vaak wordt gemaakt in een context van stress, financiële beperkingen en beperkte beschikbaarheid van diensten(95). palliatieve zorg wat is dat; Mantelzorg 64
merkt op dat in de EU van de ouderen van 65 jaar en ouder meer dan 7 miljoen mensen, d.w.z (hoelang palliatieve zorg). 8 %, mantelzorg ontvangen en dat voor mensen van 75 jaar en ouder het aantal mensen dat afhankelijk is van mantelzorg 11 % bedraagt(98); merkt op dat de meerderheid van de ouderen die zorg nodig hebben bestaat uit vrouwen; 68
verzoekt de Commissie met klem aan het Parlement en de Raad een Europees programma voor mantelzorgers voor te leggen en als onderdeel daarvan een Europees programma voor mantelzorgers met een pakket acties op EU-niveau inzake mantelzorg, en verzoekt de lidstaten, voor zover de bevoegdheden op nationaal niveau liggen, deze Europese strategie te ondersteunen met ambitieuze en gecoördineerde acties en nationale programma’s om de verschillende soorten informele zorg die in Europa worden verleend, te erkennen en te herkennen, en de verschillende behoeften van de verschillende groepen mantelzorgers, waaronder jonge mantelzorgers en mobiele mantelzorgers, in kaart te brengen om het aangeven van werk te vergemakkelijken en te zorgen voor dekking door verzekeringen en sociale bescherming, ongeacht hun verschillende verblijfplaats of administratieve situatie en status; 73. - palliatieve zorg cartoon
herinnert eraan dat het bovenstaande zou kunnen worden bereikt door bijvoorbeeld zorg- of pensioenkredieten ter bescherming van degenen die hun loopbaan tijdelijk onderbreken om zorg te verlenen aan een familielid of iemand anders die zorg nodig heeft, en door de waarde van het werk dat deze mantelzorgers voor de samenleving als geheel verrichten te erkennen door middel van andere aanvullende ondersteunende diensten (counseling of uitwisseling tussen gelijken), duidelijk vastgelegde vrije tijd voor verzorgers, een gezond evenwicht tussen werk en privéleven, verlof, vervangende diensten in geval van ziekte, dagopvang, arbeidsre-integratiediensten, psychologische en revalidatiediensten voor zorgverleners en zorgontvangers, en toegang tot onderwijs, opleiding en een leven lang leren, en onderstreept het belang van niet-overdraagbaar ouderschapsverlof; verzoekt in dit verband de lidstaten zich te beraden op en van gedachten te wisselen over de beste praktijken voor het opnemen van perioden van zorgtaken in pensioenregelingen, en Richtlijn (EU) 2019/1158 van 20 juni 2019 betreffende het evenwicht tussen werk en privéleven voor ouders en mantelzorgers, waarbij zorgverlof wordt ingevoerd en de mogelijkheid wordt geboden flexibele arbeidstijdregelingen aan te vragen, alsmede een minimumaantal dagen zorgverlof om persoonlijke zorg of steun te verlenen aan een familielid of een persoon die deel uitmaakt van hetzelfde huishouden als de werknemer, snel en volledig om te zetten; 75. (nederlands tijdschrift voor palliatieve zorg)
onderstreept dat dit pakket maatregelen betreffende mantelzorg zowel wetgevende als niet-wetgevende voorstellen moet omvatten, alsmede adequate investeringen om de rechten en plichten van mantelzorgers als onderdeel van hun rol te erkennen, met inachtneming van het recht op zelfbeschikking van de personen die zorg ontvangen en onder vaststelling van bepaalde criteria voor de toegang van mantelzorgers tot sociale en andere aanvullende ondersteunende diensten (met inbegrip van vrije tijd en ziekteverlof); wijst nogmaals op de druk op de geestelijke en lichamelijke gezondheid die gepaard gaat met zorgverlening, en benadrukt hoe belangrijk het is te waarborgen dat verzorgers toegang hebben tot informatie en advies over zorg en het combineren van zorg en privéleven; onderstreept dat het pakket maatregelen daarnaast moet voorzien in rapportageverantwoordelijkheden voor de lidstaten, in het opzetten in alle lidstaten van één aanspreekpunt waar mantelzorgers terecht kunnen voor de ondersteuning die zij nodig hebben, en de bevordering van de interoperabiliteit tussen de gezondheids- en socialezekerheidssystemen teneinde de bestaande gegevens te gebruiken en de administratieve lasten van mantelzorgers terug te dringen; 77. - palliatieve zorg corona
benadrukt dat het van belang is de te grote afhankelijkheid van mantelzorg aan te pakken door de vaardigheden van mantelzorgers te formaliseren en te erkennen via een certificeringsproces en door programma’s voor opleiding en de validering van vaardigheden te bevorderen waarmee de bevordering en wederzijdse erkenning van vaardigheden mogelijk wordt gemaakt, alsook door gerichte bij- en omscholingsactiviteiten uit te voeren; benadrukt dat bij deze inspanningen onder meer gebruik moet worden gemaakt van de Europese vaardighedenagenda, het pact voor vaardigheden, ESF+, het jongerenwerkgelegenheidsinitiatief, het Fonds voor een rechtvaardige transitie, en het EU4Health-programma; verzoekt de lidstaten om vergemakkelijking van de re-integratie op de arbeidsmarkt van werknemers die hun loopbaan langdurig hebben onderbroken om te zorgen voor familieleden; 79. vier fasen van palliatieve zorg.
dringt er bij de lidstaten op aan een toereikend personeelsbestand en investeringen in zorgpersoneel centraal te stellen in hun zorgbeleid; verzoekt de lidstaten de aantrekkelijkheid van beroepen in de zorgsector te vergroten door te zorgen voor sociale erkenning, fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en een eerlijke beloning, met inbegrip van passende arbeidstijden, wat ertoe zou bijdragen de bestaande arbeidstekorten aan te pakken en de behoefte aan werk op korte termijn en een snelle en ernstige uitstroom van arbeidskrachten te verminderen, met name in de regio’s en de lidstaten die als gevolg van de zorgvlucht met grote problemen worden geconfronteerd, en de veerkracht van de zorgstelsels voor de toekomst te vergroten en tegelijkertijd banen in de sector te scheppen; 81. - hoe werkt palliatieve zorg
benadrukt dat fatsoenlijk werk een integraal onderdeel moet zijn bij het vaststellen van de prioriteiten met betrekking tot duurzame en kwaliteitsvolle zorgstelsels; wijst erop dat ontvangers van openbare EU- en nationale financiering, leningen en contracten het toepasselijke arbeidsrecht en strenge normen moeten naleven; 85 (wat is het verschil tussen palliatieve zorg en terminale zorg). verzoekt de lidstaten, als leden van de IAO, IAO-verdrag nr
190 betreffende de uitbanning van geweld en pesterijen op het werk en verdrag nr. 149 inzake verplegend personeel te ratificeren en uit te voeren wanneer zij dat nog niet hebben gedaan; 86. is bezorgd over het hoge percentage zorgwerkers dat het minimumloon of minder dan het minimumloon ontvangt, waarvan de meerderheid bestaat uit vrouwen, en over de als gevolg daarvan aanhoudende loonkloof tussen mannen en vrouwen en de discrepanties in het salaris van bepaalde zorgberoepen(101); is derhalve ingenomen met de voorstellen van de Commissie voor een richtlijn betreffende toereikende minimumlonen, die de levens- en arbeidsomstandigheden in de EU moet verbeteren, waaronder die voor de laagstbetaalden in de zorgsector, en voor een richtlijn inzake beloningstransparantie, waarmee de aanhoudend tekortschietende handhaving van het grondrecht op gelijke beloning voor gelijke of gelijkwaardige arbeid in de EU moet worden aangepakt; benadrukt dat, om de lage lonen in de sterk door vrouwen gedomineerde zorgsector aan te passen, de sociaal-economische waarde van zorgarbeid opnieuw moet worden beoordeeld in vergelijking met de waarde van werk in andere, vaak meer door mannen gedomineerde sectoren, op basis van objectieve criteria door middel van genderneutrale instrumenten voor functiewaardering of -classificatie, zoals vereisten inzake opleiding, beroep en training, vaardigheden, inzet, verantwoordelijkheid, verrichte arbeid en de aard van de taken die erbij komen kijken; benadrukt dat een geschikte referentiepersoon een belangrijke parameter is om te bepalen of arbeid als gelijkwaardig kan worden beschouwd; is van mening dat in gevallen waarin geen werkelijke referentiepersoon bestaat (zoals vaak het geval is in de sterk door vrouwen gedomineerde sectoren), een hypothetische referentiepersoon kan worden gebruikt; moedigt zowel openbare als particuliere aanbieders van zorgdiensten aan om een fatsoenlijke en toereikende beloning te garanderen, die hoger is dan het minimumloon; benadrukt dat loonsverhogingen volgens de OESO(102) (palliatieve zorg hasselt) leiden tot de aanwerving van meer werknemers in de langdurige zorg, langere dienstverbanden en een geringer personeelsverloop; dringt er bij de lidstaten op aan hervormingen te bevorderen om de rechten van zorgverleners en -ontvangers te erkennen en maatregelen uit te voeren om de fundamentele arbeidsrechten te beschermen en de arbeidsvoorwaarden van zorgwerkers te verbeteren en daarbij hun vaak onzekere omstandigheden aan te pakken, zoals informeel werk, lange werkdagen, een ontoereikend salaris, een gebrek aan opleiding en een rammelend beleid inzake gezondheid en veiligheid op het werk, alsook onder meer misbruik, intimidatie en geweld; 87
benadrukt dat zorgwerk in wezen een vorm van dienstverlening tussen mensen is die complexe vaardigheden vereist, waarvan sommige worden erkend noch beloond; benadrukt dat de rol van verzorgers er in de eerste plaats in moet bestaan zorg en ondersteuning te verlenen aan de zorgontvangers, en acht het daarom noodzakelijk onnodige bureaucratische rompslomp te verminderen en te voorkomen dat verzorgers onnodige administratieve taken krijgen toebedeeld; benadrukt dat bepaalde medische taken door gezondheidswerkers kunnen worden gedeeld en onderstreept de voordelen van nauwere samenwerking tussen zorg- en gezondheidswerkers, zoals een betere verdeling van de werklast, meer tijd voor de zorgontvangers en continuïteit van de zorg, alsook multidisciplinaire praktijken en harmonisatie van loopbaantrajecten; 89. terminale zorg palliatieve zorg.
verzoekt de Commissie en de lidstaten fatsoenlijke arbeidsomstandigheden en het recht voor alle werknemers om een representatieve vakbond op te richten en zich daarbij aan te sluiten, en om deel te nemen aan collectieve onderhandelingen in de zorgsector, zowel formeel als informeel, te waarborgen en te handhaven, en hoge normen inzake gezondheid en veiligheid op het werk vast te stellen, die in overeenstemming zijn met en verder gaan dan de ambitie van het onlangs vastgestelde strategisch EU-kader voor gezondheid en veiligheid op het werk 2021-2027; benadrukt dat bijzondere aandacht moet worden besteed aan de specifieke uitdagingen van het werk in de zorgsector, waaronder de blootstelling van werknemers aan gevaarlijke stoffen of geneesmiddelen, werk in een mogelijk besmettelijke omgeving, alsook mentale en psychosociale risico’s in verband met emotioneel veeleisend werk en het geconfronteerd worden met ongunstig sociaal gedrag, teneinde arbeidsongevallen en beroepsziekten, en daarmee verzuim, personeelsverloop en een slechte gezondheid van de werknemers, te voorkomen; 91. (marc desmet palliatieve zorg)
herinnert eraan dat mobiele en migrerende werknemers, met inbegrip van ongedocumenteerde werknemers, een belangrijke rol spelen bij de verstrekking van zorg in tehuizen en zorg in gemeenschaps- en gezinsverband; is ervan overtuigd dat dit feit in de komende Europese zorgstrategie tot uiting moet komen en dienovereenkomstig moet worden aangepakt; verzoekt de Commissie en de lidstaten zich te committeren aan en concrete maatregelen te nemen om het probleem van zwartwerk en illegale vormen van arbeid aan te pakken en fatsoenlijk werk te bevorderen voor alle zorgverleners, ongeacht hun status; benadrukt dat migrerende werknemers te maken hebben met specifieke kwetsbaarheden en uitdagingen, zoals de toegang tot een werkvergunning of tot formele arbeid, dekking door sociale bescherming en het risico van zwartwerk; roept op tot hun bescherming door middel van de toepassing, handhaving en monitoring van de desbetreffende wetgeving; 99. - de mantel palliatieve zorg, (flowchart communicatie palliatieve zorg)
Latest Posts
Yoga Tassen
Gouden Maan Hanger
Lapis Lazuli Sieraden